tiistai 6. toukokuuta 2014

Sirittäjä

Tämä kaunokainen on siis sirittäjä. Nimi on erikoinen ja niin on lintukin. Määritysopas kertoo linnusta näin:
- sirittäjä on muita uunilintuja suurempi ja sillä on suhteellisen pitkät siivet ja lyhyt pyrstö.
- lintu on kolmivärinen, selkäpuoli on kellanvihreä, silmäkulmajouva, kurkku ja rinta kirkkaan keltaiset, vatsa on puhtaan valkoinen.
- ruskeat pyrstö ja siipisulat ovat reunoistaan keltaiset.
- ylänokka on tumma ja alanokka vaaleanpunertava
- jalat ovat kellertävänruskeat.

Sirittäjän laulu on kuin kolikon pyörityksestä lähtevä ääni.




Kun tämä on vain pienillä eroilla erotettavissa esim. pajulinnusta ja tiltaltista niin en minä ainakaan... vieläkään luonnossa puussa tai maassa hyppelevästä linnusta erota mikä se näistä on.
Lintu on yleinen, joten varmasti moni sen on nähnyt ja luullut pajulinnuksi.
On tämä mukavaa ;)))

20 kommenttia:

  1. Hauska nimi, sirittäjä! Yritän painaa ulkonäön mieleen, jos vielä joskus näkisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensimmäisen kerran moisesta kuulin minäkin, tai ehkä joku on maininnut, mutta en muista. Varmasti sen joskus jossain pusikossa näet tai ainakin kuulet. Aika piileskelevä kaveri se on, mutta tämän yllätin kylpyreisulla ;))

      Poista
  2. Kiva tietää tästä enemmän, luulen kuulleeni äänen ja todennäköisesti olen nähnytkin. Pajulinnuksi luullut! Sievä pikkulintu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmaan olet nähnyt, pajulintuna se menee ihan täysin niin pieniä nuo erot on, ettei juuri pusikoissa piileskelevistä linnuista niitä erota. Ääni paljastaa näin keväällä. Sievä se on, kiitos Minttuli.

      Poista
  3. Ihan uusi tuttavuus minulle. Ihana löytö :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan uusi minullekkin ja olen tosi iloinen, että onnistuin yllättämään tämän niin että sain kuvankin. ;) Kiitos Susanna.

      Poista
  4. Hienoa, että olet saanut kuvattua. MInä olen vain kuullut, en koskaan nähnyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä oli taas niitä mun onnenkantamoisiani ;))

      Poista
  5. Pajulintu on miusta jotenkin vihreämpi? Sirittäjän äänen olen tunnistanut, mutten koskaan nähnyt kolikon pyörittäjää ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on, mutta en minä oikein tunnista niitä tuolta luonnosta vieläkään. Pahus kun ne ei pysy paikallaan :)) Kyllä sinä sen vielä näetkin, koska äänen tunnistat ;)

      Poista
  6. Ai kolikon pyörittelijä, täytyypäs kuulostella vaikka olen aika surkea näitä tunnistamaankin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pyötittele kolikkoa kotona, niin saat tuntumaa lauluun :)) En minä ainakaan muista lintujen lauluääniä, mutta tämän opin yllättävän pian tunnistamaan. Kuulostele ;)

      Poista
  7. Täytyykin jostain etsiä siritystä kuunneltavaksi vaikken kohta enää muista kun olen kuunnellut :)
    En tiedä olenko tavannut, virkeännäköinen lintu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos olet jossain pusikoissa pyörinyt ja lähellä vielä olisi vettä, niin varmasti olet kuullutkin. Jopa minä opin tuon laulun tunnistamaan, ja se on jo ihme. Ihana tuttavuus tosiaan.

      Poista
  8. Onpa upea kuva bannerilla, kaunis lintu on tuo sirittäjä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos pike, kaunis lintu se on ja kaunis nimikin sillä. ;)

      Poista
  9. Enpä ole tuollaista sirittäjää bongannut, kiva, kun esittelit!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ensimmäisen kerran kuulin koko linnusta tänä keväänä, ja varmaan sen olin nähnyt aiemminkin, mutta luullut pajulinnuksi.

      Poista
  10. Luonasi oppii aina jotakin uutta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Jännää, että nyt kun olen tiedostanut sirittäjän olemassa olon, niin näen niitä jatkuvasti :))

      Poista

Pidän kommenteista ne ovat blogin suola, mutta valitan anonyymina ei enää voi kommentoida. Syy on roskapostin.